Recent Posts

Khamis, 24 April 2008

Kisah 3 ekor kura-kura

Pada suatu hari, ada 3 ekor kekura (kura-kura) hendak pergi berkelah bersama-sama. Kekura pertama membawa makanan, kekura kedua membawa minuman, sedangkan kekura ketiga tidak membawa apa-apa pun.


Di dalam perjalanan tiba-tiba hujan pun turun dengan lebatnya, sehingga mereka tidak boleh meneruskan perjalanan. Kemudian timbul perbualan di antara mereka.

Kekura 1 : "Ermmm..... salah seekor daripada kita mesti balik untuk amik payung. Siapa yang nak pergi ni?"

Kekura 1 dan 2 saling pandang memandang, dan sepakat menuding Kekura 3.

Kekura 3 : "Tak nak lah. Aku jalan lambat dan nanti aku nak sampai sini lagilah terlambat. Pasti korang akan bedal makanan ni semua."

Kekura 1 & 2 : Taklah. "Kita orang tunggu sampai engkau datang."

Kekura 3 : "Betul??? Kalau aku lambat 1 jam?"

Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "Kalau 3 jam?"

Kekura 1 & 2: "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "Kalau 1 hari?"

Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "3 hari?"

Kekura 1 & 2: "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "5 hari?"

Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "1 minggu?"

Kura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."

Kekura 3 : "2 minggu?"

Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu. Engkau pergi je lah."

Dengan berat hati, akhirnya Kekura 3 pun berangkat. Kekura 1 & 2 menunggu dengan setia. Sehari, dua hari dan seminggu telah berlalu. Kekura 3 tidak juga balik. Setelah dua minggu berlalu, Kekura 1 & 2 sudah tidak dapat menahan lapar.

Kekura 1 : "Aku dah tak tahan lapar ni. Kita makan je lah."

Kekura 2 : "Aku pun dah nak pengsan ni. Jom kite habiskan makanan ni."

Tiba-tiba Kekura 3 muncul dari semak dan berseru "Hoi! Nasib baik aku belum pergi lagi. Kalau tak, pasti engkau orang habiskan makanan ni kan? kan?!!!"

Pengajaran dari cerita, jangan percaya cakap si Kekura 1, kekura 2, kekura 3 dan semua kekura....

Reactions:

0 pendapat: