Recent Posts

Rabu, 18 November 2009

Komen seorang guru tentang isu hina agama di Sarawak.

Salam sejahtera Cikgu Anuar, apa khabar anda. Belum terlambat lagi saya mengucapkan selamat bercuti rasanya. Tujuan saya menghantar PM kepada anda untuk memberikan pandangan peribadi saya terhadap komen anda terhadap engkabang.net. dalam blog anda. Kali pertama saya melawati blog anda, yang ada di muka depannya adalah gambar konvo anda. Dan sekarang, nampaknya blog anda telah berkembang dengan pelbagai isu dan ulasan anda sendiri. Tahniah.

Mohon membaca sehingga nota terakhir komen saya, dan saya minta maaf jika anda tersinggung, tetapi sebagai kawan yang telah mengenali di antara satu sama lain selama 4 tahun di Universiti, anda pasti tahu dan kenal saya secara peribadi. Ini adalah maklumbalas saya terhadap komen anda terhadap Isu Kontroversi ...

[ quote author = http://bloganakperak.blogspot.com/ ]
* Saya ada tempel berita ini ke ruangan forum di engkabang.net (Forum berkongsi pendapat guru-guru seluruh Sarawak)
[ / quote ]

Terima kasih kerana memperkenalkan engkabang.net dalam blog Cikgu Anuar... Memang benar ianya menjadi tempat di mana guru-guru di Sarawak yang terpisah dengan bentuk geografinya dapat berhubung dan bertukar-tukar maklumat.

[ quote author = http://bloganakperak.blogspot.com/ ]
Selepas beberapa jam disiarkan, topik berkenaan nampaknya telah dipadamkan oleh admin forum tersebut. Atas alasan apa saya tidak tahu. Salahkah berkongsi pendapat secara terbuka? Mengapa perlu dipadamkan? Tidak mahu orang mengetahui hal itu?
[ / quote ]

Cikgu Anuar, tidak salah kita berkongsi pendapat, tetapi kena juga fikirkan kesannya, memang mudah untuk membuka sesuatu post dan meletakkan isu yang sensetif, tetapi dapat tak kita kawal jika terjadi apa-apa masalah berpunca daripada isu itu? Pembaca post anda terdiri daripada guru pelbagai agama dan latarbelakang, malah ibubapa pun boleh membaca post tersebut. Sanggup tak Cikgu Anuar bertanggungjawab jika timbul sesuatu kesan negatif daripada post yang anda hantar itu? Para admin terdiri daripada guru-guru yang lebih berpengalaman, faham situasi yang bakal timbul, dan tindakan mereka memadamkan post tersebut, pada pandangan saya, memang satu tindakan yang bijak, cuma saya tidak faham kenapa Cikgu Anuar tidak puas hati sampai bawa isu itu ke blog anda. Semua orang telah mengetahui isu tersebut, jadi kenapa pula kata tidak mahu orang mengetahui hal tersebut, bukankah ianya tersiar dalam suratkhabar dan berita. Mungkin anda yang ketinggalan. Dan masa mendaftar dulu jadi member di engkabang.net ada tak baca Rules-nya tak?


[ quote author = Forum Rules and Guidelines > Rules (Don't) ]

Rules No.9.. No posts of an overtly political or religious nature OR posts promoting advocacy of particular personal, medical, egal, religious, political, or non-profit causes.
- The forums are intended for offering mutual personal support. Debating controversial subjects should be taken elsewhere.


Rules No.12.. If it shouldn't be viewed by minors, then it shouldn't be posted to the forums or chat rooms.
- This is a public, family-friendly, school forum. In addition, if something would not be considered "safe" (to a teacher or student), then it shouldn't be posted.
[ / quote ]

Dua peraturan dalam Engkabang.net telah menjelaskan post yang bagaimana boleh di post dalam engkabang.net.. Tidak ke masa ambil kursus Pentadbiran Sistem Komputer dan Rangkaian Komputer,dengan En.Zahar dulu,perkara berkaitan etika dalam rangkaian perlu diajar agar menjaga sensitivity semua pengguna. Itulah yang diaplikasi di sini.

[ quote author = http://bloganakperak.blogspot.com/ ]
Rasional lah sedikit. Ini bukan fitnah, ini kesalahan yang kita sebagai guru-guru, tak kisah lah agama apa sekalipun, perlu perbetulkan.
[ / quote ]

Cikgu Anuar, berfikirlah secara rasional komen saya diatas, dan untuk makluman, isu tersebut dalam perhatian pihak wajib. Malah telah dilaporkan dalam suratkhabar, jadi kenapa perlu dibincangkan perkara yang masih dalam siasatan? Semua pihak sedia maklum isu tersebut dan menunggu tindakan pihak yang berkenaan. Kenapa anda seorang saja yang terlampau berminat dengan isu tersebut. Banyak lagi perkara yang berkenaan pendidikan kita boleh kongsikan bersama...


[ quote author = http://bloganakperak.blogspot.com/ ]
Nampak sangatlah admin berpihak kepada golongan mana. Pembela atau penghina?
[ / quote ]

Satu tuduhan yang pasti melukakan hati setiap mereka yang membaca komen di blog anda. Apa yang anda dapat dengan mengeluarkan kenyataan begini? Bagi saya tindakan dan tuduhan kamu itu menampakkan ketidak-matangan sebagai seorang guru. Sebagai guru kita patut berfikir sebelum membuat sebarang kenyataan.. Fikirlah sendiri. Maaflah kalau anda tersinggung, tetapi setiap kata-kata saya ini lahir dari hati saya sebagai seorang kawan, apatah lagi kita berada di tempat orang, dan tidak mahu apa-apa yang tidak elok timpa ke atas seorang kawan yang saya kenali... Mohon edit semula post tersebut di blog anda, jika anda masih anggap saya sebagai kawan.

Jawapan Anak Perak

1. Terjadi di negara 1Malaysia

2. Melibatkan pelajar-pelajar sekolah di Malaysia, khususnya di Sarawak. Saya tidak menengahkan isu di luar persekitaran.

3. Ada kaitan dengan kita semua sebagai pendidik.

4. Saya dah beritahu, bukan untuk mencetuskan kontroversi murahan atau polemik, tetapi apa pandangan dan tindakan kita sebagai pendidik supaya isu sebegini tidak terjadi lagi.

5. Jangan salah faham. Tiada sesiapa pun yang suka apabila soal agama dan keturunan mereka dihina melainkan dia atheis.

6. Mengapa kita yang sudah lama hidup berbilang bangsa dan agama, perkara sedemikian masih terjadi? Terutamanya di Sarawak, yang dianggap model sebuah masyarakat berbilang bangsa dan agama yang hidup aman damai?

7. "agar menjaga sensitivity semua pengguna" mengapa tidak difikirkan sensitiviti sebelum ini? Sudah jelak menjaga sensitiviti semua sedangkan sensitiviti orang lain pada kami tidak dipedulikan.

8. "This is a public, family-friendly, school forum. In addition, if something would not be considered "safe" (to a teacher or student), then it shouldn't be posted." Apa-apa perkara yang melibatkan secara langsung dengan profesion perguruan, sekolah, jabatan pelajaran dan guru-guru saya rasa perlu diketengahkan.

9. " Malah telah dilaporkan dalam suratkhabar, jadi kenapa perlu dibincangkan perkara yang masih dalam siasatan? " Banyak posting lain oleh guru-guru yang ditempel dalam ruangan forum masih lagi berada di dalam siasatan. Tidak ada masalah pun? Boleh dibincang dan diberi pendapat oleh guru-guru kita yang berfikiran terbuka? Tidak perlu ada double standard.

10. Penghina agama tetap penghina agama. Anda tidak perlu mempertahankan golongan ini. Janganlah nanti persepsi saya terhadap anda berubah. Agama kami telah diserang di setiap sisi serata dunia, janganlah terbawa-bawa pula masuk ke dalam negara. Perbuatan yang tidak baik, hasilnya tidak baik juga. Toleransi ada hadnya.

11. "Satu tuduhan yang pasti melukakan hati setiap mereka yang membaca komen di blog anda" Hati kami sudah berdarah sejak sekian lama. Tidak siapa tahu. Melalui blog saya berhak meluahkan perasaan dan pendapat saya tentang sesuatu isu. Siapa makan cili dia terasa pedasnya. Lagipun pendapat dan komen saya tidak menghina mana-mana agama. Siapa mulakan dahulu?

12. Memang sudah menjadi kebiasaan saya menempel berita-berita di akhbar-akhbar ke dalam blog saya dan memberi pendapat. Saya bukan hanya menempel isu tersebut sahaja. Apa masalahnya?

13. "menampakkan ketidak-matangan sebagai seorang guru" Cuba baca surat khabar yang lepas-lepas ulasan beberapa orang profesional tentang hal ini. Adakah mereka tidak matang?

14. 'Kenapa anda seorang saja yang terlampau berminat dengan isu tersebut" Mana anda tahu saya seorang sahaja yang TERLAMPAU berminat? Anda dah periksa inbox saya kah? Dan saya ingin bertanya kepada anda. Mengapa anda terlampau berminat untuk menghantar mesej ini kepada saya? Andalah orang yang pertama hantar mesej sebegini kepada saya.

15. Berani kerana benar, walaupun yang benar itu sangat pahit. Saya tidak sanggup dipijak kepala oleh golongan-golongan ini. Negara ada undang-undang. Biarlah undang-undang yang menentukan. Sehingga kini tidak ada apa-apa yang berlaku. Penolong kanan 1 saya, yang beragama kristian, selalu melawat blog saya, selalu melawat engkabang.net dan selalu juga kami berinteraksi dalam FB, kami tidak ada apa-apa masalah. Yang penting, dia hormati dan faham pendapat saya, dan saya harap anda juga begitu. Perhubungan saya dengan guru-guru yang lain pun tidak ada masalah. Kenapa saya perlu risau?

16. Jikalau ada beberapa orang pelajar di Malaysia menghantar video yang menunjukkan perbuatan menghina-hina ajaran agama anda, apa perasaan anda? Tindakan saya memberi pendapat dan komen di dalam blog peribadi saya pun telah dikondem oleh anda. Itu baru pendapat peribadi..

17. Percayalah. Komen anda akan membuat saya lebih yakin lagi dengan apa yang saya telah lakukan.

18. Terima kasih memberi pendapat. Saya hargainya.


Reactions:

7 pendapat:

saya setuju dengan jawapan anak perak nie ! d FB pun rancak memperkatakan isu ini .. saya rasa pihak kerajaan perlu mengambil berat dengan perkara ini .. jgn bagi muka sgt pada komuniti minor ini ! seolah2 ingin mencabar undang2 negara ..

Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Pinjaman Tunai Perniagaan?
Pinjaman tidak bercagar
Pinjaman Cepat dan Mudah?
Pantas Proses Permohonan?
Kelulusan dalam tempoh 24-72 jam?
Tiada Bayaran Tersembunyi Loan?
Pembiayaan dalam masa kurang dari 1 Minggu?
Dapatkan modal kerja tidak bercagar?
Hubungi Kami Pada: williamsmrowen@gmail.com

PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
================================
* Pinjaman Commercial.
* Pinjaman Peribadi.
* Pinjaman Perniagaan.
* Pelaburan Pinjaman.
* Pinjaman Pembangunan.
* Pembelian Pinjaman.
* Pinjaman Construction.
* Pinjaman Perniagaan Dan banyak More:
Hubungi Kami Pada: williamsmrowen@gmail.com

Hello

Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan apa-apa jenis? Telah ditolak oleh bank anda kerana kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar atau dalam hutang? Kami mempunyai jadual pembayaran balik yang baik dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Untuk maklumat lanjut, hubungi kami secara langsung melalui e-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com, jenis perkhidmatan pinjaman kami, kami memberikan keluar

borang permohonan pinjaman

Nama pemohon: ____________________
Jumlah Pinjaman yang diminta: __________________
Tempoh Pinjaman: _________________
Tujuan pinjaman: _______________________
Alamat pemohon: _________________
Pekerjaan: __________________________
Bandar: ___________________________
Negeri: __________________________
Negara: __________________________
Jantina: _____________________
Umur: ________________________
memohon pinjaman sebelum ...........
Nombor telefon:___________________________________
Hubungi: E-mel: REMY.CREDIT111@gmail.com

BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

Halo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.

Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)

Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.

Salam sejahtera!
Nama saya Oche Wirmayaty, saya berasal dari Indonesia, tolong dengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak ingin membantu anda, yang mereka mahukan ialah merobohkan wang susah payah anda. Saya dan suami saya, mencari pinjaman daripada peminjam yang berbeza di sini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami di mana menipu dan mengoyakkan wang kami dengan mendapatkan pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar kreditur ini secara dalam talian tetapi pada akhirnya, kami tidak mendapat apa-apa.

Suami saya dan saya berhutang, dan perniagaan keluarga kita hancur dan kita tidak boleh mendapatkan wang untuk memenuhi tuntutan harian sehinggalah kita diperkenalkan kepada syarikat pinjaman Mrs. Glory, yang telah membantu kami dengan menawarkan kepada kami. Jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak 600 juta tanpa cagaran, Tiada yuran pendaftaran, tiada cukai dan tiada yuran insurans.

Mereka kini merupakan syarikat terbesar di Amerika Syarikat, Eropah dan seluruh Asia dan komitmen kepada anda. Syarikat Pinjaman Glory didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu kita semua yang telah ditipu dan ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia.

Untuk maklumat lanjut mengenai cara menghubungi Puan Glory atau ikut prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: (aisyahyu7@gmail.com)
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Mrs. Glory untuk: (gloryloanfirm@gmail.com) Tuhan memberkati kita semua ..

100% Pinjaman untuk tawaran anda!

Kadar faedah yang rendah
Kadar serendah 3%! Kadar faedah 0% untuk 6 bulan pertama

TIDAK DITERIMA / TIDAK COLLATERAL
Tidak perlu memanfaatkan sebarang aset untuk memperoleh modal

NO RESTRICTIONS
Dana boleh digunakan sama seperti wang tunai.

PEMBIAYAAN SEBAGAI HINGGA 15 HARI
Proses kelulusan cepat

Kami tidak mengenakan bayaran untuk mengemukakan permohonan, kami dibayar semata-mata berdasarkan keputusan.

PENGELUARAN INCOME NO
Pendapatan yang dinyatakan sahaja

Hubungi kami hari ini melalui e-mel. Springleaf_finance@outlook.com


  Adrian Winson

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan