Recent Posts

Rabu, 17 Februari 2010

Nak jadi GC kena ikut option, ni alasan nak mintak tukar ni...

Opsyen Matematik ajar BI, 25 tahun kerja gagal jadi Guru Cemerlang

SAYA seorang guru yang telah mengajar Bahasa Inggeris selama hampir 25 tahun memohon untuk Guru Cemerlang DGA34 Bahasa Inggeris. Permohonan saya ditolak walau pun telah berjaya di dalam mendidik murid-murid sama ada dalam bidang kurikulum atau ko-kurikulum.

Saya pernah menjadi Jurulatih Pusat dan melatih Jurulatih Negeri untuk ETeMs kohort keempat. Pengalaman mengajar Bahasa Inggeris daripada Tahun 1 sehingga Tingkatan 5. Juga mengajar di sekolah menengah selama 19 tahun dan kini berkhidmat di sekolah rendah. Rasanya satu pengalaman yang jarang dirasai oleh mana-mana guru di Malaysia.

Saya juga diberi tanggung jawab untuk melatih public speaking, story telling, choral speaking dan pernah menjadi penguji untuk ujian lisan Bahasa Inggeris SPM. (HEBAT GURU NI)

Apabila bersemuka dengan pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan ingin tahu mengapa saya tidak layak sedangkan Guru Besar pun sudi untuk memberikan penilaian yang bagus, jawapannya ialah saya bukan guru opsyen Bahasa Inggeris! (aaaa????)Saya adalah guru opsyen Matematik yang pada tahun pertama mengajar sudah diminta mengajar Bahasa Inggeris kerana berkelulusan Malaysia Certificate of Education (MCE) dari sebuah sekolah elit di Kuala Lumpur.

Semasa rakan-rakannya sudah menjawat jawatan Guru Besar, saya tetap ingin menjadi guru biasa dan terus mengajar. Timbul keinginan saya untuk mendapat GC DGA34. Maka saya pun memohon GC DGA34 setelah hampir 10 tahun menjadi penyandang DGA32.

Saya berharap dapatlah kiranya pihak yang berkenaan pandanglah guru-guru yang senasib dengan saya. Iktiraflah mereka sebagai guru Bahasa Inggeris juga walau pun mereka bukan opsyen berkenaan dan tidak pernah menyertai kursus conversion kerana memikirkan ia tidak perlu.

Peluang untuk memohon dan menjadi Guru Cemerlang Matematik ibarat jauh panggang dari api. Pengalaman mengajar Matematik adalah jauh lebih sedikit dibandingkan dengan mengajar Bahasa Inggeris. Tiada sumbangan luar yang boleh diiktiraf di dalam bidang ini kerana tenaga saya sentiasa diperlukan untuk mengajar Bahasa Inggeris walau di sekolah mana saya bertugas.

Saya akur dan seronok dapat mencurahkan ilmu Bahasa Inggeris kepada anak murid. Pengiktirafan murid yang jarang memanggil cikgu tetapi teacher memang menyeronokkan, ditambah pula di kampung, emak ayah pun memanggil teacher juga.

Namun teacher ini juga berharap mendapat pengiktirafan daripada pihak-pihak yang lebih arif agar ‘teacher’ ini lebih bersemangat untuk menjadi teacher sehingga pencen.

TEACHER, Maran, Pahang

Sumber : Utusan Online @ 17 Februari 2010

Anak Perak : Sekarang ramai guru-guru baru mengajar subjek yang bukan opsyen mereka kerana tidak ada penawaran subjek di sekolah berkenaan. Saya salah seorang daripada mereka. Opsyen major IT, minor Sains tetapi sekarang mengajar Sejarah dan KH. (mostly Sejarah lah) Mujurlah saya ada mengajar subjek minor saya iaitu Sains, itu pun tak banyak cuma satu kelas sahaja.

Terus terang dalam hati saya, saya ingin sangat mengajar opsyen major saya. Tetapi apa boleh buat, 1st posting ke sekolah yang memang tak ada subjek IT! Sedangkan pihak kementerian dah tau major saya. Takut jadi macam hal di atas, sudah bertahun-tahun mengajar subjek lain, boleh dikatakan sudah pakar, tetapi permohonan GC ditolak mentah-mentah kerana bukan opsyen!!! Senang betul kementerian buat keputusan. Tak nampak yang lain, yang penting OPSYEN!!! Kalau bukan opsyen, mengajarlah sampai 40 tahun pun masih tak dapat naik pangkat.

Boleh ke mintak tukar dengan alasan tidak mengajar matapelajaran opsyen?

heheehhehehe

nanti kementerian dalih lain pula....

3 pendapat:

saya simpati ngan msalah cgu... rpu2nye nk jdi cgu GC kna tgok opsyen jugak je.

malaysia blogger

ade ke kursus conversion tu??x penah nampak pun