Recent Posts

Ahad, 22 Jun 2008

Tips mengisi minyak


ISI PETROL PADA AWAL PAGI ATAU APABILA SUHU TANAH MASIH SEJUK

Semua stesen minyak menyimpan bekalan minyak di dalam tangki bawah tanah. Lagi sejuk suhu tanah, lagi padatlah minyak itu. Apabila suhu meningkat, petrol mengembang, jadi mengisi minyak pada waktu tengahari atau petang, seliter petrol yang anda isi itu tidaklah seliter dalam amaun sebenar. Dalam perniagaan petroleum, faktor tarikan graviti dan suhu adalah amat penting. Peningkatan suhu sebanyak 1 oC memberi kesan yang besar pada perniagaan.


ISI MINYAK APABILA TANGKI MINYAK KERETA ANDA SEPARUH PENUH

Sebab? Lebih banyak petrol di dalam tangki, maka kurang udara yang memenuhi tangki. Petrol meluwap dengan pantas. Tangki simpanan petroleum mempunyai ruangan bumbung terapung dalaman. Bumbung ini bertindak sebagai zon antara permukaan petrol dan ruang atmosfera, jadi ia meminimakan pemeluwapan.

APABILA ISI MINYAK, JANGAN TEKAN PENUH

Pada hos pengisi minyak itu terdapat 3 laras kelajuan mengisi minyak, perlahan, pertengahan dan laju. Mengisi dalam mod perlahan dapat meminimakan wap yang terhasil, jadi mengisi dalam mod ini amat digalakkan. Jika anda mengisi dalam mod laju,mungkin sesetengah petrol yang diisi dalam tangki akan menjadi wap. Wap ini akan disedut masuk kembali ke dalam tangki simpanan, jadi anda tidak mendapat nilai sebenar minyak itu.


JIKA ADA LORI TANGKI MINYAK SEDANG MENGISI MINYAK KE DALAM TANGKI SIMPANAN, JANGAN ISI MINYAK

Apabila proses mengisi semula minyak dari lori tangki ini ke dalam tangki penyimpanan, petrol dalam tangki penyimpanan bawah tanah itu mungkin telah dikacau menyebabkan mendapan-mendapan bawah tangki minyak simpana itu masuk dalam kereta anda.

0 pendapat: