Kebanyakan pelajar kelas corot sandang beg kosong
KUALA LUMPUR: Pelajar sekolah menengah kini berdepan trend membimbangkan, keengganan mereka membawa buku teks ke sekolah yang boleh mengundang permasalahan jangka panjang terutama dalam melahirkan masyarakat berilmu.
Trend yang membimbangkan itu diakui guru, ibu bapa serta di pihak Kementerian Pelajaran iaitu Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran.
Keengganan membawa buku bukan saja menyukarkan pembelajaran di sekolah malah buku itu juga tidak digunakan untuk rujukan di rumah.
Bagaimanapun, majoriti pelajar tidak menganggap perbuatan mereka itu satu kesalahan dan memberi pelbagai alasan termasuk malas, beg berat serta tidak sukakan guru yang mengajar subjek tertentu.
Kalangan guru dan Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) menganggapnya sudah menjadi satu budaya biasa di kebanyakan sekolah. Guru pula takut mendenda murid kerana bimbang ia boleh menyemai rasa benci kepada pembelajaran, selain takut dicederakan.
"Tidak membawa buku teks menjadi budaya biasa di kalangan pelajar. Malah lebih mengejutkan apabila ditanya mengapa tidak membawa buku, tanpa rasa bersalah mereka dengan selambanya menjawab, malas," kata seorang guru, Lieza Umar (bukan nama sebenar) yang mengajar di sebuah sekolah menengah di Selangor.
Malah, kata Lieza, kebanyakan pelajar, khususnya pelajar lelaki kelas corot bukan saja tidak membawa buku teks tapi datang ke sekolah dengan beg kosong tanpa buku tulis dan buku latihan.
"Ketika mula-mula mengajar dulu, saya terkejut apabila mendapati ramai pelajar memikul beg kosong sehinggakan saya terpaksa menyediakan kertas untuk mereka catat apa yang diajar.
"Tapi biasanya kertas itu akan bertukar menjadi sampah apabila saya melangkah keluar dari kelas," katanya kesal.
Lieza turut mendakwa ada segelintir pelajar yang hanya membawa buku teks subjek tertentu disebabkan takut dengan guru yang mengajar tapi ada juga yang memberi alasan tidak membawa buku sebab tidak suka guru berkenaan.
"Atas alasan tidak sukakan guru tertentu, mereka tidak bawa buku dan ada juga yang ponteng kelas hanya kerana alasan itu. Lebih mengecewakan, kami sebaliknya dipersalahkan ibu bapa jika memarahi anak mereka kerana tidak membawa buku teks. Saya juga sudah tidak berani memarahi pelajar kerana takut dicederakan.
"Pernah saya memarahi seorang pelajar lelaki dan minta dia keluarkan buku modul, tapi dia hanya memandang tajam ke arah saya membuatkan saya berasa gerun," katanya.
Seorang lagi guru, Tina Musa (bukan nama sebenar), yang berpengalaman mengajar di dua sekolah menengah di bandar Melaka, pula mendakwa perbuatan tidak membawa buku teks berlaku di sekolah bandar atau desa.
"Perkara ini bukan kes terpencil. Saya akui ia memang berlaku dan kebanyakan yang terbabit adalah pelajar lelaki menengah atas yang belajar di kelas tercorot," katanya.
Tina berkata, kesalahan itu dikategorikan sebagai masalah disiplin tapi disebabkan terikat dengan peraturan yang tidak membenarkan pelajar didenda, gejala itu sukar dibendung.
Sementara itu, beberapa pelajar yang ditemui berkata: Malaslah nak bawa buku teks. Beg berat sangat dan bahu pun sakit. Kalau bawa pun, bukannya digunakan sebab cikgu selalunya mengajar tanpa merujuk buku teks."
Mereka juga dikatakan mengikut jejak ramai rakan lain serta pelajar lebih 'senior,' yang lebih suka meninggalkan buku teks di rumah manakala kelompok lain, khususnya di sekolah satu sesi, lebih suka meletakkan buku teks di bawah meja masing-masing.
Bagi mereka, perbuatan membawa buku teks itu cuma satu bebanan, bukan kemestian biarpun menyedari ia satu kesalahan. Tidak hairanlah, biarpun dimarahi, diberi amaran serta didenda guru supaya membayar 20 hingga 30 sen bagi setiap kesalahan, ia terbukti tidak menghalang mereka mengulangi perbuatan itu.
Seorang pelajar Tingkatan Dua sebuah sekolah di ibu negara yang identitinya tidak boleh didedahkan, mendakwa perbuatannya tidak membawa buku teks bukannya sesuatu yang asing.
Biarpun menyedari perbuatan itu salah, beliau mendakwa tindakannya itu turut dilakukan ramai pelajar yang lain.
"Bukan saya seorang, tetapi ramai rakan lain berbuat demikian. Buat apa nak bawa buku kalau guru pun jarang menggunakannya kerana lebih banyak mengajar menggunakan buku rujukan dan menulis di papan hitam," katanya yang mengakui tidak membawa buku teks sejak bermulanya sesi persekolahan, awal tahun ini.
Ditanya sama ada beliau menyedari perbuatannya itu satu kesalahan, pelajar itu mengakui pernah dimarahi guru beberapa kali. Namun amaran tinggal amaran.
"Cikgu memang marah. Tapi bukan selalu cikgu periksa kami bawa atau tidak buku teks."
Beliau yang belajar di kelas tercorot mendakwa tindakannya dan rakan-rakan itu bukan satu masalah besar kerana mereka masih boleh berkongsi buku teks di sekolah.
Seorang lagi pelajar yang mengakui lebih selesa meninggalkan buku teks di bawah meja, berkata beliau memilih tidak membawa pulang buku teks selepas sering sakit bahu dan terpengaruh dengan pelajar 'senior' di tingkatan empat dan lima yang turut melakukan perbuatan itu.
"Setiap subjek mempunyai lebih daripada satu buku teks. Ini tidak termasuk buku nota, tulis dan buku kerja. Bagi subjek Bahasa Melayu misalnya, kami perlu membawa dua buku teks iaitu Pemahaman Umum, Tatabahasa, buku Komsas serta dua buku lain.
"Bagi subjek Sains pula, perlu bawa tiga buku teks, buku latihan, buku nota, buku rampaian praktikal atau makmal. Bayangkanlah itu baru dua subjek, kalau dicampur dengan buku Matematik dan subjek lain, ia memang menjadikan beg berat," katanya.
Oleh Nurul Adlina Kamaludin, Rohaniza Idris dan Siti Nur Almizan Aripin
bminggu@bharian.com.my
Anak Perak : Inilah yang dikatakan sudah besar kepala. Seingat saya semasa di bangku persekolahan dahulu, niat untuk tidak membawa buku teks dengan sengaja itu langsung tidak terlintas di fikiran memikirkan denda dan hukuman yang bakal diterima. Dahulu guru-guru memang tegas sepanjang masa, membuatkan saya gerun untuk melakukan kesalahan. Disebabkan guru-guru yang tegas itulah kami tiada masalah tidak membawa buku teks, dan lain-lain.Kadang-kadang bila mengajar saya ceritakan pengalaman saya kepada pelajar-pelajar, supaya mereka ingat yang saya marah jika tidak membawa buku bukan saja suka-suka, tetapi sebagai pengajaran.
Bagi yang tidak membawa buku teks pula, apabila tiba waktu kelas yang seterusnya, maka berselerakanlah mereka mencari buku teks dari kelas-kelas menyebelah. Budaya pinjam-meminjam ini juga telah lama berlaku. Walau sudah diingatkan, masih ada segelintir pelajar melakukannya.
Amat sedih melihat guru yang gagal mengambil tindakan kepada pelajar-pelajar ini dengan alasan takut dibenci pelajar dan takut dicederakan. Saya selalu bertanya kepada pelajar saya, jika saya memarahi dan menghukum anda atas satu kesalahan yang anda mengaku lakukan, adakah anda suka saya memarahi anda atau mendiamkan sahaja? Kalau guru marahkan anda maknanya dia prihatin kepada anda, dan jika tidak maknanya sebaliknya.
Apabila guru tidak mempunyai autoriti yang sepatutnya di dalam kelas, maka sudah semestinya proses PnP akan terganggu. Tetapi kadang-kadang guru-guru merasa bosan dan lama-kelamaan tidak mengambil tahu langsung, atau buat seperti pelajar tersebut tidak wujud di dalam kelas.
Peranan ibu-bapa amatlah penting. Tetapi ada sesetengah ibu-bapa pada zaman sekarang tidak langsung mengambil tahu hal pelajaran anak-anak di sekolah, tentang latihannya, buku teksnya kerja amalinya, jadual waktunya dan sebagainya. Yang tahu hanya hantar ke sekolah, ambil, dan beri duit jika diminta anaknya. Apatah lagi mahu menyemak buku teks Dan lebih TERUK lagi ada ibu-bapa yang menyerang sekolah jika anak-anak mereka telah didenda dan dihukum atas kesalahan yang dilakukan.
Alasan pelajar dalam artikel di atas iaitu guru tidak menggunakan buku teks ketika mengajar. Di sini peranan guru amat penting, pada setiap masa memberitahu pelajar buku yang perlu dan tidak perlu dibawa supaya tidak timbul masalah pelajar tidak membawa buku dengan alasan tidak diberitahu.
Tidak pernah lagi seingat saya apabila bertanya kenapa pelajar saya tidak membawa buku teks, jawapannya malas, kerana sudah tentu jawapan itu akan mengakibatkan apa yang berlaku selepas itu sudah tentunya bukanlah sesuatu yang elok. Ingat, para guru perlu tahu 'Siapakah bos'.
KUALA LUMPUR: Pelajar sekolah menengah kini berdepan trend membimbangkan, keengganan mereka membawa buku teks ke sekolah yang boleh mengundang permasalahan jangka panjang terutama dalam melahirkan masyarakat berilmu.
Trend yang membimbangkan itu diakui guru, ibu bapa serta di pihak Kementerian Pelajaran iaitu Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian Pelajaran.
Keengganan membawa buku bukan saja menyukarkan pembelajaran di sekolah malah buku itu juga tidak digunakan untuk rujukan di rumah.
Bagaimanapun, majoriti pelajar tidak menganggap perbuatan mereka itu satu kesalahan dan memberi pelbagai alasan termasuk malas, beg berat serta tidak sukakan guru yang mengajar subjek tertentu.
Kalangan guru dan Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) menganggapnya sudah menjadi satu budaya biasa di kebanyakan sekolah. Guru pula takut mendenda murid kerana bimbang ia boleh menyemai rasa benci kepada pembelajaran, selain takut dicederakan.
"Tidak membawa buku teks menjadi budaya biasa di kalangan pelajar. Malah lebih mengejutkan apabila ditanya mengapa tidak membawa buku, tanpa rasa bersalah mereka dengan selambanya menjawab, malas," kata seorang guru, Lieza Umar (bukan nama sebenar) yang mengajar di sebuah sekolah menengah di Selangor.
Malah, kata Lieza, kebanyakan pelajar, khususnya pelajar lelaki kelas corot bukan saja tidak membawa buku teks tapi datang ke sekolah dengan beg kosong tanpa buku tulis dan buku latihan.
"Ketika mula-mula mengajar dulu, saya terkejut apabila mendapati ramai pelajar memikul beg kosong sehinggakan saya terpaksa menyediakan kertas untuk mereka catat apa yang diajar.
"Tapi biasanya kertas itu akan bertukar menjadi sampah apabila saya melangkah keluar dari kelas," katanya kesal.
Lieza turut mendakwa ada segelintir pelajar yang hanya membawa buku teks subjek tertentu disebabkan takut dengan guru yang mengajar tapi ada juga yang memberi alasan tidak membawa buku sebab tidak suka guru berkenaan.
"Atas alasan tidak sukakan guru tertentu, mereka tidak bawa buku dan ada juga yang ponteng kelas hanya kerana alasan itu. Lebih mengecewakan, kami sebaliknya dipersalahkan ibu bapa jika memarahi anak mereka kerana tidak membawa buku teks. Saya juga sudah tidak berani memarahi pelajar kerana takut dicederakan.
"Pernah saya memarahi seorang pelajar lelaki dan minta dia keluarkan buku modul, tapi dia hanya memandang tajam ke arah saya membuatkan saya berasa gerun," katanya.
Seorang lagi guru, Tina Musa (bukan nama sebenar), yang berpengalaman mengajar di dua sekolah menengah di bandar Melaka, pula mendakwa perbuatan tidak membawa buku teks berlaku di sekolah bandar atau desa.
"Perkara ini bukan kes terpencil. Saya akui ia memang berlaku dan kebanyakan yang terbabit adalah pelajar lelaki menengah atas yang belajar di kelas tercorot," katanya.
Tina berkata, kesalahan itu dikategorikan sebagai masalah disiplin tapi disebabkan terikat dengan peraturan yang tidak membenarkan pelajar didenda, gejala itu sukar dibendung.
Sementara itu, beberapa pelajar yang ditemui berkata: Malaslah nak bawa buku teks. Beg berat sangat dan bahu pun sakit. Kalau bawa pun, bukannya digunakan sebab cikgu selalunya mengajar tanpa merujuk buku teks."
Mereka juga dikatakan mengikut jejak ramai rakan lain serta pelajar lebih 'senior,' yang lebih suka meninggalkan buku teks di rumah manakala kelompok lain, khususnya di sekolah satu sesi, lebih suka meletakkan buku teks di bawah meja masing-masing.
Bagi mereka, perbuatan membawa buku teks itu cuma satu bebanan, bukan kemestian biarpun menyedari ia satu kesalahan. Tidak hairanlah, biarpun dimarahi, diberi amaran serta didenda guru supaya membayar 20 hingga 30 sen bagi setiap kesalahan, ia terbukti tidak menghalang mereka mengulangi perbuatan itu.
Seorang pelajar Tingkatan Dua sebuah sekolah di ibu negara yang identitinya tidak boleh didedahkan, mendakwa perbuatannya tidak membawa buku teks bukannya sesuatu yang asing.
Biarpun menyedari perbuatan itu salah, beliau mendakwa tindakannya itu turut dilakukan ramai pelajar yang lain.
"Bukan saya seorang, tetapi ramai rakan lain berbuat demikian. Buat apa nak bawa buku kalau guru pun jarang menggunakannya kerana lebih banyak mengajar menggunakan buku rujukan dan menulis di papan hitam," katanya yang mengakui tidak membawa buku teks sejak bermulanya sesi persekolahan, awal tahun ini.
Ditanya sama ada beliau menyedari perbuatannya itu satu kesalahan, pelajar itu mengakui pernah dimarahi guru beberapa kali. Namun amaran tinggal amaran.
"Cikgu memang marah. Tapi bukan selalu cikgu periksa kami bawa atau tidak buku teks."
Beliau yang belajar di kelas tercorot mendakwa tindakannya dan rakan-rakan itu bukan satu masalah besar kerana mereka masih boleh berkongsi buku teks di sekolah.
Seorang lagi pelajar yang mengakui lebih selesa meninggalkan buku teks di bawah meja, berkata beliau memilih tidak membawa pulang buku teks selepas sering sakit bahu dan terpengaruh dengan pelajar 'senior' di tingkatan empat dan lima yang turut melakukan perbuatan itu.
"Setiap subjek mempunyai lebih daripada satu buku teks. Ini tidak termasuk buku nota, tulis dan buku kerja. Bagi subjek Bahasa Melayu misalnya, kami perlu membawa dua buku teks iaitu Pemahaman Umum, Tatabahasa, buku Komsas serta dua buku lain.
"Bagi subjek Sains pula, perlu bawa tiga buku teks, buku latihan, buku nota, buku rampaian praktikal atau makmal. Bayangkanlah itu baru dua subjek, kalau dicampur dengan buku Matematik dan subjek lain, ia memang menjadikan beg berat," katanya.
Oleh Nurul Adlina Kamaludin, Rohaniza Idris dan Siti Nur Almizan Aripin
bminggu@bharian.com.my
Anak Perak : Inilah yang dikatakan sudah besar kepala. Seingat saya semasa di bangku persekolahan dahulu, niat untuk tidak membawa buku teks dengan sengaja itu langsung tidak terlintas di fikiran memikirkan denda dan hukuman yang bakal diterima. Dahulu guru-guru memang tegas sepanjang masa, membuatkan saya gerun untuk melakukan kesalahan. Disebabkan guru-guru yang tegas itulah kami tiada masalah tidak membawa buku teks, dan lain-lain.Kadang-kadang bila mengajar saya ceritakan pengalaman saya kepada pelajar-pelajar, supaya mereka ingat yang saya marah jika tidak membawa buku bukan saja suka-suka, tetapi sebagai pengajaran.
Bagi yang tidak membawa buku teks pula, apabila tiba waktu kelas yang seterusnya, maka berselerakanlah mereka mencari buku teks dari kelas-kelas menyebelah. Budaya pinjam-meminjam ini juga telah lama berlaku. Walau sudah diingatkan, masih ada segelintir pelajar melakukannya.
Amat sedih melihat guru yang gagal mengambil tindakan kepada pelajar-pelajar ini dengan alasan takut dibenci pelajar dan takut dicederakan. Saya selalu bertanya kepada pelajar saya, jika saya memarahi dan menghukum anda atas satu kesalahan yang anda mengaku lakukan, adakah anda suka saya memarahi anda atau mendiamkan sahaja? Kalau guru marahkan anda maknanya dia prihatin kepada anda, dan jika tidak maknanya sebaliknya.
Apabila guru tidak mempunyai autoriti yang sepatutnya di dalam kelas, maka sudah semestinya proses PnP akan terganggu. Tetapi kadang-kadang guru-guru merasa bosan dan lama-kelamaan tidak mengambil tahu langsung, atau buat seperti pelajar tersebut tidak wujud di dalam kelas.
Peranan ibu-bapa amatlah penting. Tetapi ada sesetengah ibu-bapa pada zaman sekarang tidak langsung mengambil tahu hal pelajaran anak-anak di sekolah, tentang latihannya, buku teksnya kerja amalinya, jadual waktunya dan sebagainya. Yang tahu hanya hantar ke sekolah, ambil, dan beri duit jika diminta anaknya. Apatah lagi mahu menyemak buku teks Dan lebih TERUK lagi ada ibu-bapa yang menyerang sekolah jika anak-anak mereka telah didenda dan dihukum atas kesalahan yang dilakukan.
Alasan pelajar dalam artikel di atas iaitu guru tidak menggunakan buku teks ketika mengajar. Di sini peranan guru amat penting, pada setiap masa memberitahu pelajar buku yang perlu dan tidak perlu dibawa supaya tidak timbul masalah pelajar tidak membawa buku dengan alasan tidak diberitahu.
Tidak pernah lagi seingat saya apabila bertanya kenapa pelajar saya tidak membawa buku teks, jawapannya malas, kerana sudah tentu jawapan itu akan mengakibatkan apa yang berlaku selepas itu sudah tentunya bukanlah sesuatu yang elok. Ingat, para guru perlu tahu 'Siapakah bos'.
0 pendapat:
Catat Ulasan